Dit is het vierde en laatste deel van een serie over een strategie voor Leadgeneratie voor LinkedIn. Ik schreef in de eerste 3 afleveringen over je persoonsprofiel, de basis van alles wat je doet op LinkedIn, over de bedrijfs- en showcasepagina’s en over LinkedIn Pulse en klantrelatiebeheer in LinkedIn.

In dit vierde deel ga ik het hebben over het Plan van Aanpak en op strategieën voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.

Als de inzet van LinkedIn niet gedragen wordt door de hele organisatie, dan is deze gedoemd om te mislukken. Het is echt van wezenlijk belang dat iedereen in de organisatie die betrokken is bij beleid, marketing, sales en productie betrokken wordt bij de inzet van LinkedIn.

Niet alleen directie en management, maar zeker ook de marketing/communicatie en sales afdelingen hebben hier een sleutelrol in.

PLAN VAN AANPAK EN CONTENTPLAN

Het is aan de marketingafdeling om te zorgen voor een strategie. Daar horen natuurlijk een plan van aanpak en een contentplan bij. Het met regelmaat aanleveren van nieuwe content zorgt er net als op andere platforms voor dat het bedrijf en zijn medewerkers zichtbaar worden en blijven. Het plan van aanpak zorgt er voor dat dit in goede banen wordt geleid.
Natuurlijk wordt daarbij nagedacht over wie daarbij betrokken is, wat voor content wordt gedeeld, wanneer dat wordt gedeeld en wat er met de resultaten gebeurt. Daarbij horen ook duidelijk meetbare targets. Dit zijn slechts een aantal van de aandachtspunten die thuishoren in het plan van aanpak.

Een Plan van Aanpak voor een efficiënte en effectieve Leadgeneratie met LinkedIn dient antwoord te geven op onder meer de volgende vragen:

  • Waarom wil ik LinkedIn gebruiken? Wat is het doel?
  • Wat is mijn doelgroep?
  • Waar (en waarom) zit mijn doelgroep op LinkedIn?
  • Welk beeld wil ik creëren van mijn organisatie, dienst, product, merk?
  • Hoe ga ik communiceren?
  • Waarover ga ik communiceren?
  • Hoe vaak ga ik communiceren?
  • Welke kanalen ga ik gebruiken?
  • Wie is of zijn verantwoordelijk voor het bijhouden van die kanalen?

Ook in de trainingen van LinkedIn Academy besteden wij hier aandacht aan en schrijf je als cursist je eigen Plan van Aanpak en Contentplan.

STRATEGIEËN VOOR EEN EFFICIËNT EN EFFECTIEF GEBRUIK VAN LINKEDIN

Voor betalende abonnees heeft LinkedIn nog een troef in handen: LinkedIn Sales Navigator

Screenshot van LinkedIn Sales Navigator

Met “Insights” krijg je inzichten voor effectievere verkoop. LinkedIn Sales Navigator helpt je up-to-date te blijven van de belangrijkste inzichten om je sales workflow te verbeteren. Je blijft op de hoogte van je prospects met tijdige en accurate informatie en met volledige zichtbaarheid van hun profiel.

 

Sales Navigator maakt gebruik van het concept van ‘Social Selling’. Het is een tool, waarin (marketing)afdelingen kunnen samenwerken om leads te genereren. Een aantal van de mogelijkheden zijn:

  • Synchronisatie van gegevens tussen SalesForce en LinkedIn,
  • Tot 90 dagen terug zien wie je profiel bekeken heeft,
  • TeamLink: de mogelijkheid om het LinkedIn netwerk van collega’s in te zetten voor leadgeneratie,
  • InMails: de mogelijkheid om mensen buiten je netwerk direct een bericht te sturen via LinkedIn,
  • Zichtbaarheid van alle profielen op LinkedIn, ook die buiten je netwerk,
  • Automatische suggesties van nieuwe leads.

Voor grotere organisaties die LinkedIn overwegen in te zetten voor sales en marketing is dit een onmisbaar stuk gereedschap!

Tip: word lid van dezelfde groepen als je prospects; het verhoogt je kans op een afspraak met 70%

Ook een goed gebruik van LinkedIn Groepen hoort bij de strategie. Er zijn ruim 2.1 miljoen LinkedIn groepen; 82% van alle LinkedIn leden is lid van minstens 1 groep. Onderzoek heeft aangetoond dat je tijdens een onaangekondigd telefonisch salesgesprek 70% meer kans hebt op een afspraak wanneer je in dezelfde LinkedIn groep zit als je prospect, dan wanneer je niet in dezelfde groep zit.

CONCLUSIE

Een goed netwerk, zichtbaarheid en een uitgedachte sales- en leadgeneratiestrategie zijn essentieel voor het genereren van leads. Met een plan van aanpak, een goed contentplan en toegewijde, trotse, medewerkers kan LinkedIn een belangrijk en strategisch onderdeel vormen van je leadgeneratiestrategie.

 


Banner LinkedIn Academy Kick-off evenement 1 juni 2016

Wil jij hier ook bij zijn? Samen met vele andere ondernemers?

LinkedIn Academy Evenement 1 juni 2016

Wil je nóg meer weten over LinkedIn, zorg dan dat je op 1 juni 2016 aanwezig bent in Theater Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht. Dan verzorgt LinkedIn Academy een training: vanaf 9 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds word je ondergedompeld in de wereld van LinkedIn.

Naast een training van mij over vele facetten van LinkedIn hoor je twee interessante gastsprekers: Bart Schaap, Cappuccinocoach, zet je aan het denken over “Hoe benoem je jouw toegevoegde waarde?” en Guido David van Merketingvisie geeft antwoord op de vraag “Wat is een merk en wat levert het je op?“.

  • 09.00u – 09.30u Inloop
  • 09.30u – 10.00u Begin van het programma: Introductie
  • 10.00u – 10.45u Training Guido Makor over “LinkedIn Leadgeneratie: Hoe kom je aan nieuwe klanten via LinkedIn?
  • 10.45u – 11.00u Korte pauze
  • 11.00u – 11.30u Gastspreker Bart Schaap, Cappuccinocoach over “Hoe benoem je jouw toegevoegde waarde?
  • 11.30u – 12.00u Vervolg training Guido Makor
  • 12.00u – 13.30u Middag- en lunchpauze
  • 13.45u – 14.30u Vervolg training Guido Makor
  • 14.30u – 15.00u Gastspreker Guido David van Merketingvisie over “Wat is een merk en wat levert het je op?
  • 15.00u – 15.30u Pauze
  • 15.30u – 16.30u Laatste deel training Guido Makor met slimme tips en tricks
  • 16.30u – 17.00u Afsluiting programma
  • 17.00u – 18.00u Netwerken en napraten met bierproeverij

Datum: 1 juni 2016

Tijd: 09.00u tot 18.00u

Locatie: Stichting Cascade / Cultureel Centrum Cascade

Hoge Kade 50

3341 BE Hendrik-Ido-Ambacht

Wil ook jij je bedrijf over het voetlicht brengen bij andere ondernemers? Meld je bij je inschrijving dan aan als VIP.

Reserveer nu je ticket!