Dit is het derde deel van een vierdelige serie over een strategie voor Leadgeneratie voor LinkedIn. Ik schreef in de eerste 2 afleveringen over je persoonsprofiel, de basis van alles wat je doet op LinkedIn, en over de bedrijfs- en showcasepagina’s

In dit derde deel ga ik het hebben over bloggen op LinkedIn Pulse en klantrelatiebeheer in LinkedIn.

BLOGGEN OP LINKEDIN PULSE

Heeft je bedrijf een bedrijfsblog? En wordt dat goed gelezen? Of het antwoord nou ja of nee is, het loont de moeite om de blogfunctie in LinkedIn te gaan gebruiken. De ervaring leert namelijk dat blogartikelen op LinkedIn nóg beter worden gelezen.

Pulse, het blogplatform van LinkedIn, is ook beschikbaar voor iOS, Android en Windows Mobile

Pulse, het blogplatform van LinkedIn, is ook beschikbaar voor iOS, Android en Windows Mobile

Let wel: blogartikelen op LinkedIn worden á titre personnel geschreven. De artikelen verschijnen op LinkedIn Pulse, het blogplatform van LinkedIn. Omdat ze zichtbaar zijn voor jouw eerstegraads netwerk zullen ze opvallen bij de mensen die er voor jou en voor jouw bedrijf toe doen. Zij kunnen ze weer delen, ze ‘liken’ of er commentaar op geven, hetgeen ook veelvuldig gebeurt.

Tip: vraag medewerkers die dit leuk vinden om op LinkedIn te bloggen over hun specialisatie; dit creëert meer betrokkenheid en het maakt je bedrijf nog zichtbaarder

Ook hier geldt: als iemand een artikel interessant vindt of er commentaar op geeft, dan is dat een teken van interesse. Doe daar wat mee en nodig die persoon minimaal uit in je netwerk! Vergeet daarna niet om in het CRM van LinkedIn je notities en labels bij te werken.


Banner LinkedIn Academy Kick-off evenement 1 juni 2016

Wil jij hier ook bij zijn? Samen met vele andere ondernemers? Kijk onderaan dit artikel voor meer informatie . . .


 

KLANTRELATIEBEHEER IN LINKEDIN

Natuurlijk is een goed klantrelatiebeheer onontbeerlijk. Het behoort tot de sales- en marketingstrategie van ieder groot bedrijf. Ook dat heeft LinkedIn begrepen. Het onderdeel ‘connecties’ is een van de meest ondergewaardeerde onderdelen van LinkedIn.

Met dit gratis CRM-pakket kun je onder meer:

  • aantekeningen toevoegen aan connecties,
  • bijhouden wie je met een connectie in contact heeft gebracht,
  • aanvullende contactgegevens toevoegen,
  • e-mailcorrespondentie koppelen aan je connectie,
  • Evernote notities koppelen aan je connectie,
  • lijsten maken (zogenaamde labels) met branches, leads, netwerken et cetera,
  • en nog meer…

De informatie die je toevoegt is niet zichtbaar voor anderen.

Tip: Onderzoek de mogelijkheden van ‘Connecties’ voor een goed klantrelatiebeheer of volg de training ‘LinkedIn als business tool‘, waar dit uitgebreid aan bod komt

Je hoort mij overigens niet zeggen dat ‘Connecties’ een volwaardig CRM-pakket is, maar ik durf er een goede fles wijn onder te verwedden dat dit in de komende tijd door LinkedIn zal worden uitgebreid.

KOPPELINGEN MET ‘THIRD PARTY’ CRM-SYSTEMEN

Wil je nu al meer, dan biedt LinkedIn de mogelijkheid om Microsoft Dynamics CRM en Salesforce (CRM) te koppelen. Daarmee kun je je connecties synchroniseren en verdelen in de verschillende stadia van prospects, leads en customers.

Wil je dat wel, maar ben je niet bereid daar geld aan uit te geven, kijk dan eens naar het gratis CRM pakket van HubSpot. Ook dat kun je koppelen aan LinkedIn (door middel van een plugin of extensie in je internet browser), waarmee je ook de verschillende stadia kunt aangeven en waarmee je contactgegevens van en aantekeningen over klanten bij kunt houden. HubSpot kent een uitstekende integratie en ik gebruik het op dit moment naar volle tevredenheid

Nu ik het over klanten heb, kan ik niet om een ander aspect heen, een essentieel onderdeel van je strategie om leads te genereren, niet alleen op LinkedIn, maar op alle platforms, zowel online als offline. Ik doel op het verhaal van je klanten. Tevreden klanten zijn immers je grootste ‘asset’!
Laat hun daarom het verhaal vertellen over hoe jij efficiënt en effectief hun probleem hebt helpen oplossen. Dit onderwerp heb ik al eens besproken in een apart artikel op MarketingMed: ‘Personal branding op LinkedIn: het verhaal van je klanten‘.

In het vierde en laatste deel van deze serie ga ik in op het Plan van Aanpak en op strategieën voor een efficiënt en effectief gebruik van LinkedIn.


LinkedIn Academy Evenement 1 juni 2016

Wil je nóg meer weten over LinkedIn, zorg dan dat je op 1 juni 2016 aanwezig bent in Theater Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht. Dan verzorgt LinkedIn Academy een training: vanaf 9 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds word je ondergedompeld in de wereld van LinkedIn.

Naast een training van mij over vele facetten van LinkedIn hoor je twee interessante gastsprekers: Bart Schaap, Cappuccinocoach, zet je aan het denken over “Hoe benoem je jouw toegevoegde waarde?” en Guido David van Merketingvisie geeft antwoord op de vraag “Wat is een merk en wat levert het je op?“.

  • 09.00u – 09.30u Inloop
  • 09.30u – 10.00u Begin van het programma: Introductie
  • 10.00u – 10.45u Training Guido Makor over “LinkedIn Leadgeneratie: Hoe kom je aan nieuwe klanten via LinkedIn?
  • 10.45u – 11.00u Korte pauze
  • 11.00u – 11.30u Gastspreker Bart Schaap, Cappuccinocoach over “Hoe benoem je jouw toegevoegde waarde?
  • 11.30u – 12.00u Vervolg training Guido Makor
  • 12.00u – 13.30u Middag- en lunchpauze
  • 13.45u – 14.30u Vervolg training Guido Makor
  • 14.30u – 15.00u Gastspreker Guido David van Merketingvisie over “Wat is een merk en wat levert het je op?
  • 15.00u – 15.30u Pauze
  • 15.30u – 16.30u Laatste deel training Guido Makor met slimme tips en tricks
  • 16.30u – 17.00u Afsluiting programma
  • 17.00u – 18.00u Netwerken en napraten met bierproeverij

Datum: 1 juni 2016

Tijd: 09.00u tot 18.00u

Locatie: Stichting Cascade / Cultureel Centrum Cascade

Hoge Kade 50

3341 BE Hendrik-Ido-Ambacht

Wil ook jij je bedrijf over het voetlicht brengen bij andere ondernemers? Meld je bij je inschrijving dan aan als VIP.

Reserveer nu je ticket!