Dit is het tweede deel van een vierdelige serie over een strategie voor Leadgeneratie voor LinkedIn. Ik schreef daarin dat je persoonsprofiel de basis vormt van alles wat je doet op LinkedIn. Het is daarom belangrijk om aandacht te besteden aan het persoonsprofiel en er voor te zorgen dat alles met zorg is ingevuld. LinkedIn Academy biedt onder meer de training ‘LinkedIn Fundamenten‘ aan, waarin deelnemers in 1 dag worden begeleid naar een goed en compleet persoonsprofiel.

Het eerste deel van deze serie vind je hier.

In dit tweede deel ga ik het hebben over de bedrijfspagina en over de manier waarop werknemers kunnen meewerken aan het professionele imago en netwerk van je bedrijf.

BEDRIJFSPAGINA EN SHOWCASEPAGINA

Je kunt in LinkedIn met de basis-bedrijfspagina weliswaar niet zo heel veel mee, maar toch is het essentieel er een te hebben.

Ten eerste omdat je concurrenten er ook een hebben. Ten tweede omdat zo de vindbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf groter worden. En ten derde, maar zeker niet als onbelangrijkste punt, omdat je via de bedrijfspagina uit naam van het bedrijf updates kunt plaatsen.
Die updates gebruik je om aankondigingen te doen van nieuwe producten, van evenementen of van speciale gelegenheden zoals een beurspresentatie, gunstige jaarcijfers of andere nieuwswaardige feiten.

Sinds 2014 is het mogelijk om producten en diensten te etaleren in een ‘showcasepagina’

Sinds 2014 is het mogelijk om producten en diensten te etaleren in een ‘showcasepagina’

Sinds 2014 is het overigens mogelijk om een zogenaamde ‘showcasepagina’ op te nemen als onderdeel van je bedrijfsprofiel. Ik vertaal ‘showcasepage’ graag als ‘etalagepagina‘: je kunt een showcasepagina gebruiken om specifieke diensten, producten of bedrijfsonderdelen mee te etaleren. Een showcasepagina geeft je de mogelijkheid om over die onderwerpen met regelmaat een nieuw artikel onder de aandacht te brengen van je netwerk. Het is dus een uitstekende sales- en marketingtool, maar als zodanig helaas nog veel te ondergewaardeerd.

De artikelen verschijnen als update van je bedrijf en zijn dus niet persoonsgebonden.

Tip: gebruik een showcasepagina om producten of diensten zichtbaar te maken en in contact te komen met prospects

Eenmaal op een showcasepagina gepubliceerde artikelen kunnen ook nog gepromoot worden. De kosten hiervoor zijn niet te hoog en het levert – zo weet ik uit ervaring – veel ‘exposure‘ op, hetgeen weer leads kan genereren.

Houd bovendien in de gaten wie er reageren op die updates. Een reactie kan een koopsignaal zijn! Nodig geïnteresseerden naar aanleiding van hun reactie uit in je netwerk. En doe dat dan met een persoonlijk bericht!

Wil je meer weten over showcasepagina’s, lees dan mijn artikel ‘Bedrijven maken nog te weinig gebruik van showcasepagina’s – 8 tips voor ondernemers‘.

GEBRUIK DE KENNIS EN HET NETWERK VAN JE MEDEWERKERS

Veel bedrijven vinden het eng om medewerkers ‘los te laten’ op social media. En je hoort mij ook niet zeggen dat er geen toezicht zou moeten zijn. Richtlijnen zijn zeker nodig als het gaat om het vertegenwoordigen van het bedrijf op social media. Betrek hier ook personeelszaken bij en een jurist, maar spijker het niet dicht; het moet leuk blijven en geen woud van risico’s en obstakels worden.

Toch is het heel zinvol om medewerkers die veel contact hebben met ‘stakeholders’ daarin enige verantwoordelijkheid te geven. Zij weten wat er speelt, ze kennen de producten of diensten en zij zijn vaak de eersten die contact hebben met de klant. Geef je medewerkers daarom enige credit en laat ze je bedrijf vertegenwoordigen op LinkedIn.

Tip: vertrouw medewerkers, gebruik hun kennis en netwerk en geef ze een rol in de leadgeneratiestrategie op LinkedIn

Ben je nieuwsgierig naar hoe je medewerkers hierin meer verantwoordelijkheid kunt geven en wat dat kan opleveren, lees dan mijn uitgebreide artikel ‘Werknemers op LinkedIn verhogen je omzet. Mits je het goed doet…‘.

In het derde deel van deze serie leg ik uit hoe het schrijven van blogartikelen op LinkedIn je zichtbaarheid enorm kan verhogen en hoe je in LinkedIn je klantrelatiebeheer kunt inrichten, onder meer door een koppeling met CRM pakketten als HubSpot, Microsoft Dynamics CRM en Salesforce.