Dit is het eerste deel van een vierdelige serie over een strategie voor Leadgeneratie voor LinkedIn

Iedereen kent LinkedIn. Als je geen LinkedIn profiel hebt, dan word je tegenwoordig in de zakelijke markt eigenlijk niet meer serieus genomen. Toch wordt LinkedIn vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Het is een plek om te laten zien wat je ervaring is en je kunt er de contactgegevens van je connecties in nakijken. Maar LinkedIn is zoveel meer dan dat!
Wat als een effectief gebruik van LinkedIn je meer waardevolle connecties kan opleveren? Wat als daar nou leads uit voortkomen? En hoe pak je dat dan aan?

De basis voor succes op LinkedIn: je persoonsprofiel

De basis voor een effectieve LinkedIn strategie ligt bij je eigen persoonsprofiel. Zeker management en directie van grotere organisaties moeten zich hiervan bewust zijn. Juist deze mensen zullen meer ‘hits’ krijgen op hun profiel. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Een goede vertegenwoordiging van je bedrijf toont dat je trots bent op je werkgever.

Een goed persoonsprofiel is de basis voor succesvolle leadstrategie op LinkedIn

Een goed persoonsprofiel is de basis voor succesvolle leadstrategie op LinkedIn

Zorg er dus voor dat alle basisinformatie steeds up-to-date is. En natuurlijk heb je een goede – zakelijke – foto, staat er in de kopregel duidelijk wat je doet, vertelt een deel van je samenvatting wat je verantwoordelijkheden zijn en ben je gekoppeld aan de bedrijfspagina van je werkgever!

Daarnaast is het handig om je contactgegevens óók in je samenvatting op te nemen. Daarmee maak je het potentiële klanten zo eenvoudig mogelijk om contact op te nemen. Dat je bij het invullen van je samenvatting verder de juiste trefwoorden gebruikt (daar heeft de marketingafdeling al over nagedacht) en niet vergeet om het juist óók over jezelf te hebben, lijkt logisch, maar wordt erg vaak vergeten.

Tip: betrek de marketingafdeling ook bij je persoonsprofiel

Zijn deze – minimale – vereisten op orde, dan wordt het tijd om je collega’s te wijzen op je profiel en ze aan te sporen ook hun persoonsprofiel bij te werken. Goed voorbeeld doet volgen! Regel een fotograaf om minimaal de leidinggevenden goed op de foto te krijgen en zorg er voor dat anderen ook de belangrijkste gegevens op hun profiel hebben opgenomen.

Zo ontstaat er een beeld van een bedrijf waar mensen trots op zijn.

Binnenkort vertel ik in deel 2 van deze serie hoe een bedrijfspagina onderdeel kan uitmaken van je strategie voor leadgeneratie en hoe je de kennis en het netwerk van je medewerkers daar bij kunt betrekken.